Direktlänk till inlägg 2 mars 2012

minkarta.

Av asabovesobelow - 2 mars 2012 16:00

Jag har turligt nog en helg fylld med jobb framför mig, vilket innebär att denna helg blir mer eller mindre nykter, och det är ju aldrig fel. Ett sådant litet avbrott i studentlivets dimma.


Ikväll står kårverksamhet på tapeten, vilket är alltid roligt. Man träffar på massvis med folk som man känner, man "jobbar" aka leker med folk man känner, och hela atmosfären är bara allmänt trevlig. Inte att förglömma eftersnacket (man dricker öl) efteråt också.


Idag tänkte jag prata lite om aspekter, och faktiskt lägga upp en bild på hur en astrologisk karta ser ut. Jag har pratat mycket om olika delar av den, planeterna, stjärntecknen, aspekter, hus, osv. Men ni måste ju få se en sådan också. Jag tänkte lägga upp min egen karta, och den ser ut som följande:


 


Förvirrande? Det kan jag tänka mig. Vi börjar lite smått idag, resten förklarar jag nästa gång. Det här är alltså mitt personliga horoskop, det kommer alltid att se ut så här, eftersom det helt enkelt är planeternas positioner i stjärntecknen och deras aspekter till varandra exakt den stunden jag föddes. Vilket ger mig och mitt liv specifika karktäristiska drag. Jag tänkte börja förklara dem blåa och röda linjer ni ser i mitten, dessa är aspekter.


Dem röda är harmoniska aspekter som ger en flyt, lycka, att saker går sin väg. Man kan säga att genom en röd aspekt, så samarbetar planeterna, dvs skickar positiv energi till varandra på ett naturligt, gott sätt, som inte kräver något. Det finns två typa av "positiva" aspekter, trigoner och sextiler. Trigoner är dem med en triangel i mitten, och sextiler har små stjärnor i mitten. Trigoner jobbar av sig själv och skapar harmoni i ens liv och mellan planeterna, sextiler är positiva, men för att känna av dem får man anstränga sig lite. Dem blåa aspekter räknas som energiska och spända aspekter, dem för med sig stark energi som måste få utlopp, gör den inte det så skapas problem i dem delarna av livet som planeterna har hand om, som är inbegripna i dem spända aspekter. Hos mig är det till exempel Venus. Vi har två sorters "negativa" aspekter, det är kvadrat och opposition. Kvadrater har just en liten kvadrat i mitten, och opposition är dem planeterna som står precis mitt emot varandra. Jag har till exempel tre stycken oppositioner i min karta, det är dem linjerna ni ser i mitten, från enda sidan av cirkeln till den andra.


En opposition mellan två planeter betyder att planeterna inte kan samarbeta i harmoni, dem skickar våldsam energi till varandra, och kan bara fungera en åt gången, aldrig samtidigt. Mina oppositioner ligger mellan Jupiter i kräftan i första huset, och Neptunus, Saturnus och Uranus i stenbocken, i sjunde huset. Detta innebär bland annat att mina förhållanden och partnerskap kommer alltid att krocka med hur jag är utåt, min publika sida, speciellt då jupiter förstorar hela mitt första hus (och inte bara utseendet, övervikten som jag tampats med hela livet), utan även den allmänna uppfattningen av mig från mig omgivning. Jag får liksom välja mellan att vara social och synas, och att vara i ett förhållande. Jag kan inte få det samtidigt på grund av den oppositionen som finns i mitt horoskop.


Jag har massvis med saker att förklara och berätta, men jag måste befinna mig någonstans om exakt 44 minuter, och jag är inte ens sminkad, så resten av min karta tar jag i helgen.


Härlig fredag hörrni!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av asabovesobelow - 11 augusti 2016 18:56

När jag första gången fick höra om utmaningen att plita ner 100 saker som man vill uppnå i livet, så blev jag både ledsen och skrämsen. Detta var för två veckor sedan när jag gick till affären och grät samtidigt för att mina dopamindepåer var helt ur...

Av asabovesobelow - 10 juni 2016 19:28

Qbit är gamet. Önskar att musiken alltid lät och kändes så här.   Hur känns det?   Välmåendesuckar, musikens flow genomsyrar hela kroppen och orden flödar genom sinnet, melodin leker utanpå och innaför. Mer uppmärksam, tuggar till lite då och...

Av asabovesobelow - 2 juni 2016 21:12

Vet inte varför jag är en så romantisk själ. Borde vara mindre så, men ascendenten är en stark faktor. Hos alla. Ens ascendent är ett av trion som utgör ens persona. Dit räknar man sol, måne och således asc. (din är oxe, oxe, stenbock om du ville vet...

Av asabovesobelow - 10 maj 2016 21:32

Åt precis den värsta carbonaran jag någonsin har smakat. 165 kronor. Otroligt ovärt. Less på att vara i singular. Ja, singular. Inte för att jag inte tycker om det, men less på att inte få kramas och stå tätt, tätt intill. Hålla hand och andas in var...

Av asabovesobelow - 8 maj 2016 20:39

Här kommer en rusrapport som egentligen borde ha utspelat sig vid ett annat tillfälle. Och som jag egentligen inte skulle ha skrivit ner här men wtth.   Dvs inmundigandet av substansen skulle ha skett på säg en festival eller annan fet tillställn...

Ovido - Quiz & Flashcards