Alla inlägg den 15 mars 2012

Av asabovesobelow - 15 mars 2012 23:15

Jag funderade idag på hur mycket jag saknar närhet. Det är inte så att jag är ensam. Men den där känslan av att lägga sig brevid någon på kvällarna, den saknar jag absolut. Idag ska jag prata om min skadade Venus. Venus är en planet som står för njutningar i livet, kärlek är en njutning, sex är en njutning, mat, skönhet och konst är också något man njuter av. Och allt det ansvarar Venus för. Beroende på vilket tecken den planeten hamnar i och vilka aspekter den har till andra planeter bestäms sättet man hanterar njutningar i livet på. Vi vet ju alla att vissa människor är destruktiva och ligger runt för att döva ångesten, vissa äter för mycket, vissa verkar helt balanserade. Och allt det har med Venus att göra. Jag lägger in min egen karta igen för att underlätta förklaringen.


 


Det är svårt för nybörjare att se vad som är vad. Men om vi säger så här. Ser ni den romerska siffran fem som är ett V här till vänster? Den hamnar i det luftiga (blå färg) tecknet vågen. Och där till höger ligger även min Venus i den sjunde graden (den lilla siffran ovanför) av stjärntecknet våg. Att den hamnat där är fantastiskt, Venus är hemma i vågen, som vi tidigare gått igenom. Den får visa upp sina egenskaper till max, och på bästa sätt. Jag har god smak, skönhet är inte främmande för mig. Tack för det planeterna. MEN, min Venus är huvudingridiensen i den stora trigonkvadraten som aspekterna utgör. Den är väldigt spänd. Den är aspekterad av Neptunus och Jupiter, vilket gör att mina njutningar går ut på alkohol, droger och mat. Det är mina destruktiva sidor.


Jag får sluta här av ett gäng anledningar, främst för att jag känner att jag verkligen måste lägga mig nu. Hoppas det har varit lite givande iaf.

Av asabovesobelow - 15 mars 2012 00:29

Idag tänkte jag prata lite (en hel del) om en viktig astrologisk sak. Det jag kommer ta upp är den styrande planeten i ens karta. Det är ett begrepp som påvisar den planet som är bestämmande i ett horoskop. Alla har givetvis en sådan. Och dem karaktäristiska dragen för den specifika planeten färgar av sig på personen i nästan allt den gör. Hur funkar det då? Det här är lite mer avancerat, för att komma fram till den styrande planeten använder man sig av något som kallas för en dispositionskedja. Det är helt enkelt den kedja av planeter som står i tecken som styrs av planeter. Kort sagt; alla planeter styr ett tecken, dvs, dem känner sig hemma där och visar sina drag till fullo (vi har ju tidigare gått igenom planeternas specifika egenskaper och drag). Listan ser ut som föjande.


Solen styr lejonet; lejonet är ett eldtecken som syns och gillar uppmärksamhet, som gillar att vara i centrum och skina, precis som solen i vårt solsystem.


Månen styr kräftan; kräftan är ett känslomässigt, vattningt, emotionellt, moderligt och omhändertagande tecken. Precis som den moderliga månen. Kräftor är osäkra och skiftar ofta i humör (beror givetvis på månens faser).


Merkurius styr tvillingarna och jungfrun; tecknen skiljer sig åt en hel del, jungfruar och tvillingar är väldigt olika, men båda har drag från den specifika planeten. Jungfruar är detaljerade, noggranna och analyserande, precis som den grekiska budbäraren Merkurius (även känd som romerska Hermes). Tvillingar är snabba, lätta och pratglada. Här kan man dra paralleller till budbäraren Merkurius och även till dem snabba varv den faktiska planeten Merkurius gör i vårt solsystem, då den är närmast solen.


Venus styr oxen och vågen: oxens tecken handlar ju framför allt om dem jordliga njutningarna, och vem står för njutning om inte planeten Venus? Vågen står även för smak, skönhet och kärlek och i det tecknet kommer givetvis Venus fram som bäst. Vågen är ju trots allt ett relationstecken. Därför känns Venus egenskaper starkast när den hamnar i vågens eller oxens tecken.


Mars styr väduren: väduren är ett eldtecken, och är ett framför allt kardinalt (aktivt) tecken, och kommer även först av dem 12 tecknen i zodiaken. Vädurar är impulsiva, aktiva, oaktsamma, energiska krigare till sin natur. Precis dem egenskaper som den röda planeten representerar.


Jupiter styr skytten: jupiter är en planet som expanderar allting. Det är den första opersonliga planeten som slutför och påbörjar kedjan av dem stora planeterna i solsystemet. Den är till och med vår största planet (i solsystemet) astronomiskt sett. Och givetvis ska den representera skytten som är ett äventyrligt tecken som strävar efter allting på en och samma gång. Skyttar är framåt, dem vill utåt, dem klarar helt enkelt inte av fyra väggar. Det kan gälla resande, kunskap, fler nya bekantskap, vad som helst, så länge dem utökar sitt förstånd och tillvaro. Och stora jupiter är perfekt för att representera just det tecknet.


Uranus styr vattumän: den originella, nyupptäckta (relativt) planeten om står för alla stora reformationer i världen. Och säg mig ett tecken som är mer originellt och oberäkneligt än vattumän? Dem gör vad dem vill, säger saker som upprör och förvirrar. Dem är väldigt egna, precis som uranus.


Saturnus styr stenbocken: torr, hård, sträng och framåtdrivande. Det är stenbocken i ett nötskal, och klart ska den gränssättande saturnus styra det tecknet.


Neptunus styr fiskarna: den drömlika, stora, blåa planeten som är i gjord av gas utan någon fast kärna, till vår allas stora förundran. Fiskarna är väldigt.. lösa i sitt sätt. Dem är aldrig säkra på något specifikt, dem följer strömmen litegrann. Dem är väldigt speciella, och utsvävande i sina tankar. Precis som den gasiga (ursäkta ordvalet) neptunus.


Och sist men inte minst (jo faktiskt), Pluto som representerar skorpionen: pluto är den absolut sist upptäckta planeten (numera asteroiden). Vi vet inte mycket om den, den är mystisk och ovanlig. Därför fick den stå för skorpionens tecken. Dessa konstiga, djupa människor som man nästan aldrig kan sätta fingret på. Det är nästan som om dem känner sig igenom alla lager av ansikten man lägger på, och kommer åt ens djupaste funderingar. Och det är obehagligt.


Då har vi gått igenom vilka tecken alla planeter styr. En annan vacker dag kommer jag även berätta om tecken där planeterna exalterar (dvs, känner sig trygga, som när man kommer hem till en god vän), där dem faller (dvs, känner sig obekväma och visar upp konstiga, obekanta sidor), och tecken där dem inte alls trivs, dvs visar upp sina allra sämsta sidor. För att ta bort flummet kan vi ta ett exempel. Venus trivs till exempel inte i jungfrun, den kan inte ta fram sina njutnings och skönhetssidor där, eftersom jungfrun är ett jordligt, kallt och analyserande tecken. Venus känner sig kall och torr i jungfrun, och visar därför upp dessa sidor. En person med venus i jungfrun kan ha svårt att slappna av och ta till sig livets njutningar, etikett och känslan för saker och ting kan rubbas då venus är ur balans. Är den dåligt aspekterad dessutom, så blir det ännu mer påtagligt. Mer om det någon annan gång.


Tillbaka till planeten som styr ens astrologiska karta. Hur räknar man ut en sådan? Man gör en dispositionskedja som tidigare nämnt. Vi kan ta mig som exempel. Vi börjar med solen. Min sol hamnar i jungfrun. Vilken planet styr jungfrun? Jo, det gör Merkurius. Då tittar man vidare. Vilket tecken hamnar Merkurius i, i ens karta? Min ligger i jungfrun, vilket innebär att alla solens situationer, önskningar och handlingar (solen representrar ens ideal vad gäller män, ens grundliga hälsa, hur man tar itu med saker och ting, vilket mål i livet man ska sträva efter, osv) jobbar genom merkurius. Kort sagt; min sol aktiveras genom merkurius. Ett exempel vore: jag träffar på en kille som är väldigt snabb, lätt och pratsam, och helt plötsligt inser jag att han är rätt man för mig, just för att han har alla egenskaper som merkurius påtalar.


Vi går vidare till månen, för här tar givetvis inte dispositionskedjan slut. Den måste inehålla alla planeter. Vi har än så länge kommit fram till att min sol aktiveras genom merkurius. Månen då? Min måne ligger i stjärntecknet tvillingarna. Vem styr tvillingar? Jo, Merkurius. Alltså aktiveras min måne via Merkurius också! Dvs, jag som kvinna definierar mig själv genom luftens tecken, dvs Merkurius. Inte bara gillar jag män som är luftiga, så känner jag mig själv väldigt intellektuell, lätt och pratsam, precis som Merkurius.


Vidare, vart ligger Merkurius? Den ligger i jungfrun, alltså är den redan hemma hos sig själv och mår alldeles förträffligt.


Vart ligger min Venus? Den ligger i vågens tecken, också hemma, och visar sina sidor till fullo. Kvinnor med Venus i vågen ser oftast bra ut, har den klassiska skönheten med timglasformad figur, stora läppar och ögon, och vågigt hårsvall (om än kort). Så kan man beskriva mig också. Jag gillar även den klassisa klädstilen (som venus står för). Kjolar som börjar vid midjan och slutar vid låren, högklackat, urringningar, osv.


Mars då? Mars ligger i jungfrun och stys således också av Merkurius. Den är inte så impulsiv och energisk. Den är försiktig, arbetsam och analyserande. Precis som jungfrun.


Jupiter hamnar i exaltionstecknet kräftan (mer om det senare) - här expanderar jupiter till  max, då kräftor har en tendens att förstora allt. Tråkigt nog hamnar min jupiter även i första huset, vilket gör att den styr min framtoning, utseende och den allra första uppfattning man får om mig. Fördelen är att kräftan styrs av månen, vilket gör att jag inte uppfattas som osäker och velande (som kräftor ofta gör), eftersom jag har en kommunikabel tvillingmåne som aktiverar min jupiter och mitt utseende (första huset och ASC).


Uranus ligger i stenbocken och styrts således av den stränga Saturnus, vilket begränsar den en hel del, och lugnar ner den.


Saturnus sitter hemma i stenbocken och känner sig lika sträng och härlig som vanligt.


Neptunus hamnar OCKSÅ i stenbocken, och känner sig precis som uranus snäppet begränsad, eftersom den styrs av saturnus.


Pluto hamnar hemma i skorpionen precis som hos resten av min generation. Dem är hemma och gör vår generation till svarsökande, förvirrade och mystiska individer.


Man kan dra slutsatsen att dem flesta av mina planeter är hemma hos Merkurius och då blir således den planeten styrande i mitt horoskop och mitt liv. Jag kan absolut identifiera mig med Merkurius; jag är snabb, har lätt för att ljuga, pratsam, snabbtänkt, analyserande, informationssökande och manipulerande. Precis dem egenskaperna som Merkurius ska representera. Och den planeten som styr ert horoskop kommer precis på samma sätt representera er. Nyfikna? Det är lätt att räkna ut. Det kan vi ordna. :) Fråga bara.

Ovido - Quiz & Flashcards