Direktlänk till inlägg 14 maj 2011

Astrologihistoriatyp. Lektion 3.

Av asabovesobelow - 14 maj 2011 02:53

Jag blir så mycket mer kreativ efter en flaska (1,5 liter....) vin, så det är nästan läskigt. Det tråkiga är dock att jag måste skriva mycket noggrannare, så jag slipper jobbiga typos.


En halvpackad astrologilektion, det låter nästan kul eller hur? haha, jag kommer fan nästan ångra denna lektion imorgon, känner jag. Men det är vad ni får stå ut med, en nästan alltid full astrolog. Det är inte ofta man träffar på en sådan idag, om man ens träffar på riktiga astrologer.


Men vi kör som vanligt! Lite flummigare idag dock.


Att astrologi uppkom för över tusen år sen INNAN våran tid (dvs, innan kristus), i Mesopotamien är väl inget direkt intressant för någon (geografin för tusen år sen såg ju helt annorlunda ut, Mesopotamien är dagens Egypten kan man säga, eller så är det möjligtvis Grekland. Historiker, rätta mig gärna!).

Det enda jag kan säga är att astrologi har funnits sen tidens begynnelse (dvs arten homo sapiens början, för flera miljoner år sen), även om man då inte visste vad man direkt höll på med, förutom att man observerade den så mystiska, lysande solen som bringade liv till allt som ville leva och grönska, och dess något mer mystiska så kallade frun, månen. Jag brukar tänka att den allra första människan (för visst tror vi på evolution allihop? annars kan ni lika gärna sluta läsa sen några inlägg tillbaks) tittade runt sig, såg träd och grottor (boende), olika sorters djur (mat), och väldigt mycket landskap omkring sig.


Dem tittade till slut upp , neandertalarna, och såg två olika ljus varje dag och natt. Det starka, krävande, brinnande, levande ljuset (solen), och det dunkla, kalla, gömda och mystiska ljuset (månen). Dem undrade så småningom, vad är dessa ljus? Vad är dessa små prickar som lyser ovanför oss? Förtidsmänniskan (inte längre neandertalarna, utan snarare grottmänniskorna, som man brukar kalla dem, trots att dem var nomader, alltså vandrare som sökte efter föda och boende) tittade upp och började undra. Så började och hade sin start, den eviga läran astrologin.


Fram tills nyligen, relativt nyligen (astrologiskt sett), låt oss säga 1900-talet skilde man inte astronomi och astrologi åt, det var samma ämne. Men medan astronomi betyder "studera stjärnor och dess rörelse", så tolkas ordet astrologi som "tala med stjärnor". Astrologi bygger på stjärnornas och planeternas rörelse, som på ett visst sätt förutsätter våra liv, personligheter, och den basen och grunden vi föds med.


Det är en bokstavligt talat, uråldrig "vetenskap" (astrologi räknas ju numera inte som vetenskap, trots att den gjorde förut) som bygger på förståelse av dem högre makterna. Och vad annars, än solsystemet med alla sina planeter och stjärnor, mjölkvägen som galax, och universium med sina miljontals galaxer, (sol)system(erna) och diverse planeter skulle styra våra liv och önskningar? Gud med skägg, Allah, Buddah? Vad styr våra liv? Finns det någon som inte är övertygad att våra öden är styrda av ett högre väsen och en högre kraft?


Mänskliga påhitt, troendet, för att enda sitt folk, säger jag. Religion är något människan har tagit fram för enhetens skull. För att alla ska ha en sak att tro på, och enas om. Och någonstans mitt i allt det har man glömt bort stjärnorna och dessas universiella, fysiska, kraft över våra liv.


Den fantastiska ljusavstånden, som vi knappt kan föreställa oss, storleken och massan, materian ( precis densamma som vi vanliga dödliga egentligen består av), planeter som vi knappt har en susning om, visst måste det vara det som har något som helst inflytande på oss vanliga, dödliga människor? Solen, stjärndvärgen som varje dag brinner vidare och vidare, kommer närmare sitt självmord genom att lysa för oss, precis som vi människor med varje andetag av koldioxid, luften, kommer närmare våran död, den starka lysande stjärna som styr våra årstider, våran tid, våra liv. Det måste väl ändå var en av dem detaljer som inverkar på oss, små vanliga däggdjur, som lever mindre än 100 små ynka år, medan stjärnorna och planeterna lever i mijontals år.


Månen, som styr över ebb och flod, och över all vatten på våran så unikala, levane planet, visst har den inverkan på våra oviktiga, ekonomiska, volvovovvevilla liv?


Vi andas och lever varje dag, i tron om att vi, som arten människa är viktigast i "världen" (hur man nu ska beteckna värld rent astronomiskt sett) och har rätt till allt på våran planet. Det finns ingen krig (som oftast bygger på den påhittade religionen) där vi finns (Sverige till exempel), vi har den fria viljan, vi kan utbilda oss till vad som helst, och tjäna mycket pengar. Vi kan bli vad vi vill.


Men om man för en sekund föreställer sig solsystemet, alla planeter som dag efter dag, takt efter takt, år efter år, snurrar vidare runt sig själva och runt den fantastiska stjärnsolen, om man för en sekund föreståller sig det magnifika solsystemet, den oänliga universium. Då förstår man hur hjälplös som art man är. Man är en produkt av det stora mönstret. Av det som är tänkt sen Big Bang hände, av det man egentligen inte kan förstå. Man lever sitt förutbestämda liv med några få val åt höger och vänster, men inte mer än det.


Det är astrologi, mina vänner. Och att förstå denna kunskap är som att hitta nyckeln till sitt öde, sin personlighet, och sina val i livet. Och jag hjälper er gärna med det, precis som jag hjälpt mig själv och mina nära. Allt handlar om kunskap, förståelse, och främst viljan att förstå.


Nu blev inte det här en riktig astrologilektion då jag inte varit objektiv (som är väldigt viktigt inom astrologin) och tagit med alla konkreta fakta, utan lagt i mycket av mina egna funderingar om livet och allmänheten, men jag hoppas att det blir nyttig läsning ändå, då jag anser mig själv att vara en rätt så utbildad astrog efter all den material jag läst (och det är en hel del, trots att jag är långt ifrån fullutbildad, om man nu någonsin kan bli det inom ämnet astrologi och adstronomi) =)


Nästa astrologilektion kommer att handla om planeternas (solen, månen, merkurius, venus, mars, uranus, osv) karaktäriseringar och hur dem visar sig och tolkas inom dem väldigt olika, 12 stjärtecknen. Jag kommer även att förklara VAD zodiaken (dem 12 stjärnteckenen) är för något, och dess härstamning. Varför man ens ska tro på zodiaken, som i princip bygger på människorna påhitt, historia, tecken och symboler. Varför, till ex. vattumän ch stenbockar karaktäriseras som dem gör? Vad är anledningen till att tro på astrologin?


Som vanligt, mottages precis ALLA frågor, inom mitt ämne, dvs astrologin.


Ha en bra soldag och månnatt! =)


Jag hoppas att ni delar mina tankar och åsikter, och finner denna läsnig intressant.


Godnatt!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av asabovesobelow - 11 augusti 2016 18:56

När jag första gången fick höra om utmaningen att plita ner 100 saker som man vill uppnå i livet, så blev jag både ledsen och skrämsen. Detta var för två veckor sedan när jag gick till affären och grät samtidigt för att mina dopamindepåer var helt ur...

Av asabovesobelow - 10 juni 2016 19:28

Qbit är gamet. Önskar att musiken alltid lät och kändes så här.   Hur känns det?   Välmåendesuckar, musikens flow genomsyrar hela kroppen och orden flödar genom sinnet, melodin leker utanpå och innaför. Mer uppmärksam, tuggar till lite då och...

Av asabovesobelow - 2 juni 2016 21:12

Vet inte varför jag är en så romantisk själ. Borde vara mindre så, men ascendenten är en stark faktor. Hos alla. Ens ascendent är ett av trion som utgör ens persona. Dit räknar man sol, måne och således asc. (din är oxe, oxe, stenbock om du ville vet...

Av asabovesobelow - 10 maj 2016 21:32

Åt precis den värsta carbonaran jag någonsin har smakat. 165 kronor. Otroligt ovärt. Less på att vara i singular. Ja, singular. Inte för att jag inte tycker om det, men less på att inte få kramas och stå tätt, tätt intill. Hålla hand och andas in var...

Av asabovesobelow - 8 maj 2016 20:39

Här kommer en rusrapport som egentligen borde ha utspelat sig vid ett annat tillfälle. Och som jag egentligen inte skulle ha skrivit ner här men wtth.   Dvs inmundigandet av substansen skulle ha skett på säg en festival eller annan fet tillställn...

Ovido - Quiz & Flashcards