Alla inlägg den 11 maj 2011

Av asabovesobelow - 11 maj 2011 18:30

Vad skönt med en lång promenad ute i solen idag. Tror jag var ute i två timmar nästan, gick vid vattnet och bara njöt av alla lukter. Jag gillar lukten av sommar, den blir starkare för varje dag som går.


Nu, som jag tänkt, ska jag slänga ihop en liten handbok vad gäller stjärntecken. Jag har länge funderat på att själv börja sprida astrologin, då jag kommit till en punkt då jag vet mer om det ämnet än mängden. Då börjar vi.


Vädur - det allra första tecknet i zodiaken som infaller den 21 mars. Man kan säga att vädurar är ren och skär energi. Man kan likna det vid våren som tar ett språng framåt och smälter all snö. Vädurar smälter allt i sin iver att vara på väg nånstans och göra något, alltid på språng och tittar aldrig tillbaks för att se vad dem åstadkommit. Vädurar "är".


Oxen - det andra tecknet i zodiaken som infaller runt 21 april, när våren har etablerat sig och tagit vinterns plats, allting börjar blomma. Oxar är stenhårda materialister, dem ser mest värde i sina ägodelar och saker man kan ta på och känna. I vissa böcker kan man ibland läsa att oxar har ett rykte om sig att vara envisa. Och visst kan det uppfattas som det, men oxar är snarare bestämda än envisa. Det finns få saker som kan tvinga dem till att göra något dem själva inte har bestämt innan. Rättare sagt är det inget och ingen som kan tvinga en oxe till att göra något, bara han själv. Oxar är oftast väldigt lugna och sansade, jordnära. Oxar "har".


Tvillingarna - det tredje tecknet i zodiaken som infaller den 21 maj. Våren håller på och tar slut, och den första sommarmånaden tar över. Tvillingarna är ett lätt och luftigt tecken. Dem är pratsamma och kommunikabla. Dem är lättvindiga, gillar att börja med saker och ting, men låter sedan allting vara för att flyga vidare till något nytt och spännande. Man kan säga att tvillingar har väldigt svårt för att vara på en plats och med en person, dem vill alltid vidare för att släcka sin nyfikenhet. Information och kommunikation är nyckelord när det gäller detta tecken. Du hittar tvillingen i ett stort sällskap, utomhus, där dem skrattar och överdriver någon historia dem hittat på. Tvillingar "kommunicerar".


Kräfta - det fjärde tecknet som infaller den 21 juni. Sommaren är mitt i sitt esse och hettan trycker. Kräftor är det tysta, känsliga och oroande tecknet. Emotionella ut i fingerspetsarna med fantastisk intuition. Men det är få som vet detta, då kräftor gömmer allting under ett skal av "bryr mig inte". Kräftor är oerhört sentimentala, med en fallenhet för det som har varit och prylar som har något minnesvärde. Hemmet är den absolut viktigaste platsen för en kräfta, endast där kan han slappna av och låta alla känslor få sitt. Kräftor är ofta väldigt fästa vid sina mödrar. Kräftor "känner".


Lejon - det femte zodiaktecknet som infaller den 21 juli. Sommaren har blivit om möjligt ännu varmare, och solen trycker på med sådan styrka att man måste gömma sig från dess bländande ljus. Med samma ord kan man beskriva ett lejon. Då solen är detta tecknets härskarplanet (alla tecken har något som kallas för en härskarplanet, en planet som styr tecknet, månen styr kräftan, merkurius styr tvillingarna och jungfrun, och solen styr lejonet), så har lejon en sorts inre kraft som är främmande för andra tecken. Denna inre kraft brukar ofta misstolkas för egocentrism, men visst är det så att lejon mår bäst när dem får höra hur fantastiska dem är. Dem flesta lejon är naturliga ledare som tar täten, som gillar att synas och vara i centrum. Men precis som med solen kan man bli bränd då man är för nära, då lejon oftast bryr sig om sin egen stolthet framför andras känslor.

Lejonen "brinner".



Jungfru - det sjätte zodiaktecknet som infaller den 21 augusti. Sommaren börjar ta ut sin rätt, dagarna blir kortare och lukten av en varm och lång sommar känns lång väg. Människor börjar förbereda sig inför hösten, kommer hem från semestrar, återvänder till skolan och jobbet. Jungfrun är det arbetsamma tecknet. Junfruar är noggranna och detaljerade, det finns verkligen ingenting som undgår en jungfru. Han kommer till och med att märka att du idag har en ögonskugga med en brunare nyans än den du hade igår. Han kommer även att passa på och kritisera, kanske att den ögonskuggan du hade igår passade dig bättre. Man kan säga att jungfruars hjärna fungerar på ett speciellt sätt. Dem noterar varenda liten detalj och sätter alla dessa detaljer i olika fack. Sedan analyserar dem den information man har fått, och drar slutsatser därefter. Jungfruar gillar att fundera i det tysta, man ser sällan en jungfru i mitten av sällskapet berättandes en snuskig historia. Jungfruar "märker".


Våg - den sjunde tecknet i zodiaken, infaller den 21 september. Hösten har nu tagit med sig det sista andetaget av sommaren, löven skiftar i dem vackraste färgerna och en sval vind blåser över skördade åkrar. Vågar är det eleganta, vackra och diplomatiska tecknet. Av egen erfarenhet kan jag säga, att jag nog aldrig sett en kvinna med sin sol i vågen som inte ser bra ut. Vågar har en dragningskraft få förunnat, dem är vältaliga, klassiska, med utmärkta manéer. Vågar älskar allt det vackra och utsökta, och strävar alltid efter en perfekt balans i allting. Vågar är som gjorda för parrelationer, dem mår bäst i en relation. Vågar "balanserar".


Skorpion - det åttonde tecken som infaller den 21 oktober. Kalla träd, mörka kvällar och kyliga vindar. Det är inte en tillfällighet att Halloween (egentligen dagen man hedrar döda) infaller just när solen ligger i skorpionens tecken. Skorpioner är väldigt manipulativa, intuitiva personer med en fallenhet för det mörka, okända och obehagliga. Dem gillar att styra i sin lilla värld, som dem ser det, och blicka nedvärderande neråt på sitt folk. Skorpioner baserar sitt och andras liv på egna önskningar och känslor. Skorpioner är inte ett kallt tecken, dem är väldigt emotionella och känslosamma, problemet är bara att dem ser sina önskningar och drifter som det viktigaste i universum. Och genom att främst följa dessa brukar dem för vana såra människor i sin närhet. Skorpioner "stinger".


Skytt - det nionde tecknet som infaller den 21 november. Hösten har tagit ett hårt tag om världen, att sommaren tog slut för någon månad sen är det knappt någon som kommer ihåg. Årets slut känns i kroppen. Skyttar är tecknet som baserar allting på den fria viljan. Skyttar skyr ansvar och rutiner, framåt och framåt vill dem, nånstans långt borta i fjärran ser dem sin lycka. Man skulle kunna jämföra skytten med tvillingarna som också alltid är på vift, men tvillingarna gör det av nyfikenhet, medan skyttar vill bara ha en enda känsla. Och det är en känsla av frihet. Skyttar kan ha svårt för relationer som ställer alltför hårda krav på dem. Dock har man aldrig tråkigt med en skytt, då han alltid hittar på nya saker, har nånting kul att berätta och drar en framåt över hela världen. Skyttar "springer".


Stenbock - det tionde tecknet i zodiaken, som infaller runt den 21 december. Året har nu kommit till sitt slut och det är dags att sumera vad som har hänt. Stenbockarna är lika arbetsamma som jungfrun, men medan jungfrun egentligen inte vill eller behöver ha någon bekräftelse för sitt noggranna arbete, så vill stenbockar uppnå den ultimata sociala statusen. Dem vill klättra och klättra uppåt, tills dem är på toppen och kan blicka neråt över den vägen dem klarat av, och känna sig nöjda. Man brukar ofta även tillägga att stenbockar uppfattar tiden annorlunda än alla andra tecken, hur det förhåller sig till det har jag inte haft möjlighet att undersöka, om jag har några läsare som har sin sol i stenbocken, får ni gärna berätta. =)


Vattuman - det elfte tecknet, som infaller den 21 januari. Årets början, vinterns kallaste månad, allting är insnöat och mörkret slukar världen. Tystheten breder ut sig då alla gömmer sig hemma. Vattuman är det djupa tecknet, dem funderar och funderar, och funderar. Fördjupar sig i konkreta ämnen för att kunna rationalisera sin tillvaro. Vattumän har ofta ett plågat uttryck i ansiktet, som om dem förstår något du inte ens kan föreställa dig. Dem är så fördjupade i sig själva och sina känslor, att dem har svårt att njuta av livet. Du hittar aldrig en lätt och fnittrande vattumänniska. Vattumän är alltid väldigt intelligenta, adekvata och eftertänksamma. Vattumän "tänker".


Fiskar - det tolfte och sista tecknet i zodiaken, som infaller den 21 februari. Vinterns sista och jobbigaste månad, då det blir kallare och snöigare än vad man hade trott är möjligt. Stjärntecknet fiskar är den personen som kan gå ut i februari och sen inte kunna hitta vägen tillbaka, och istället irra runt i snödrivor och skogar. Fiskar vet nästan aldrig vad dem vill, dem simmar lite dit och lite hit, testar lite där och lite här, men kan aldrig riktigt bestämma sig för vad som ska hända. Livet tar dem vart det tar dem, och dem hänger med så gott det går. Fiskarna är ofta försjunkna i sin egna, väldigt intuitiva inrevärld och fantasier. Det enda dem vill är att hitta en liknande själ som förstår dem på en djupare nivå. Fiskar karaktäriseras oftast med stora, blåa, oskyldiga, något glasaktiga och naiva ögon. Fiskar "undrar".


Så där ja! Det här var ju nästan jobbigare än jag hade trott, haha, tog sin lilla tid att gå igenom alla tecken. Dock har jag tagit med en beskärd del av all information jag besitter om varje tecken. Så om nån av er har några frågor vad gäller ett konkret tecken, berättar jag givetvis mer. Det kan gäller sexualitet, själsliv, kompabilitet med andra tecken eller vad som helst annat.


Ett rätt så generellt tips för alla är att tecken som ligger precis bredvid varandra sällan passar ihop. Det gäller alltså tecknet som är innan och strax efter ditt. Till exempel har oxen svårt att hitta något att prata om med vädurar och tvillingar. Det är rätt så logiskt egentligen, då man märker hur pass olika tecknen som kommer direkt efter varandra är. Med det sagt, innebär det inte att alla relationer som har sin sol i granntecken är dömda att misslyckas. Det finns väldigt många olika faktorer att ta hänsyn till i en fullständig astrologisk karta. Men däremot kräver en relation med granntecken betydligt mer arbete, än säg en relation med varannat tecken.


Det får räcka för den här gången, nästa astrologilektion kommer att handla om dem fyra grundläggande elementen och dem tre tillstånden, som hela ämnet astrologi i princip bygger på. Är det någon som är intresserad av lite astrologihistoria? Hur gammal och universal atrologi är egentligen? Bara att hojta till i så fall.

Av asabovesobelow - 11 maj 2011 14:32

Goood morning!


Gud vad skönt det är att ha en blogg igen. Det första jag tänkte på när jag vaknade, var att jag har nånstans att skriva och något att göra, haha. Det var längesen jag kände som att jag ville skriva om något, och idag, lite senare dock, hade jag tänkt att börja med min astrologidel i den här bloggen. Tänkte göra en enkel karaktäresering av dem 12 stjärntecknen.


Nu, efter ett antal sexdrömmar (fattar inte varför jag jämt ska drömma att jag har sex, med min egna pojkvän, wtf liksom, han är ju precis bredvid mig, tillgänglig och allt), tänkte jag börja (ja, jag är en nattuggla) min dag med en kopp kaffe och en promenad med min lilla hund.

Av asabovesobelow - 11 maj 2011 02:34

Men nostaaaaaalgi. Att läsa sin gamla blogg från 2007 och förflyttas till den tiden då jag var liten och dum var ganska känslosamt. Jag som trodde att jag var så jävla smart och vuxen. Herregud. Det tror jag väl nu också, men jag är lite vuxnare iallafall (jag har haft sex, haha).


Nä men seriöst, jag blir så förbluffad över vilka vändningar mitt liv tar hela tiden. För ett år sedan hade jag ingen om att jag skulle bo i en helt annan stad i ett samboförhållande, typ. För tillfäller är jag arg på min sambo och vägrar prata med honom. Vilket för mig ledsen.


Men jag ska inte driva iväg nu, utan göra rätt och faktiskt gå och lägga mig. Det är lite dags nu känner jag.

Av asabovesobelow - 11 maj 2011 01:24

Jag har haft bloggar förut. Lagt ut en del av mitt liv i dem, bara föra att senare upptäcka att denna personliga, för hur kan man låta bli att vara personlig, del är till för alla. Även dem närmaste. Jag har aldrig velat det. Jag har velat ha någonstans att få ut dem jobbigaste tankarna. Att kunna reflektera, kunna läsa tillbaka och komma ihåg hur värdelöst och annorlunda allting kändes. Men hur ska man förbli anonym? När varenda person kan googla min mail och läsa allt det som är endast menat för mig själv.


Min erfarenhet har visat att mina svackor kommer och går. Med all min potential har jag en enda stor svaghet (tvillingmånen, men låt oss spara astrologin till senare), min svaghet ligger i min mentalitet. Man talar ofta om mentalitet när man egentligen menar kultur. Men jag skulle snarare kalla ens känslomässiga tillstånd för mentalitet. Och mitt känslomässiga tillstånd sätter ofta krokben för mig. Jag låter mig själv falla för alla frestelser. Och den främsta frestelsen har alltid varit att inte må bra. Att plåga sig själv, att förstöra relationer till människor som är viktiga. Att egentligen förstöra mig själv, framför allt fysiskt. Genom att inte kunna tacka nej till frestelser som mat, cigaretter, alkohol, narkotika, läkemedel, ja allt som kommer i min väg som kan lägga en behaglig dimma över dem känslorna jag inte vill kännas vid.


Problemet är bara att jag ofta tror att jag är starkare mentalt än vad jag är, men allting tar ut sin rätt till slut, och jag sitter ensam, nedbruten, sjuk och ångestladdad. Precis som jag alltid velat.


Jag har länge velat starta en ny blogg, en mix av mina nu mycket vuxnare tankar och funderingar, och såklart min allra största kärlek som hjälper mig att förstå hella min tillvaro; astrologin. Men mer om det senare när jag är på ett mindre sentimentalt humör. Mitt sentimentala humör brukar mynna ut i att jag läser min stenålders (2007) blogg och hittar citat i stil med; "Helvete, jag fyller 20 om två månader. Hjälp."


Ja, hjälp. Nu fyller jag snart 22, och så mycket har hänt på två ynka år. Och så mycket kommer att hända dem nästkommande åren.


Eller den här guldkornen; "Ibland vill jag må dåligt, för att ha en ursäkt till mitt beteende. För att oftast så orkar jag bara inte, orkar inte umgås eller vara social, eller ens bry mig. För när allt kommer omkring så är jag så fruktansvärt självisk. Att bry sig tar kraft, energi som jag inte besitter just nu. Varför gör jag inte det? Allt är ju bra, allt är ju så fantastiskt bra. Kanske. Det är jag själv som får ner mig, det är min personlighet, och mitt tankesätt. Och det är tråkigt."


Att jag för två år sen redan visste vad det var som var (för fel) ovanligt med mig, varför jag var som jag var. Eller nja, själviska människor är nog snarare standard än ovanlighet om jag ska vara ärlig. När jag var yngre var jag helt övertygad om att jag är speciell, hur fan man nu än kan känna sig speciell utan någon specifik anledning. Fast det kanske är så med alla ungdomar, att känna sig speciell är en del av uppväxten.


Jag har väl det mesta nu, pojkvän, jobb, hund, pengar i viss mån, kunskap, utseende. Allt det där som var så himla viktigt för två år sen. Men nu?


Jag vill som vanligt ha mer. Eller rättare sagt jag vill bli av med allting som ger min någon som helst ansvar. Tur att jag aldrig tänkt att skaffa barn..

Tidigare månad - Senare månad
Ovido - Quiz & Flashcards